Hjärnskakning är en av de vanligaste skadorna hos barn. Men, precis som för vuxna kan barn få hjärnskakning utan medvetslöshet så en hjärnskakning kan vara svår att upptäcka. Här finns information särskilt anpassad för barn med hjärnskakning, symtom vid hjärnskakning hos barn, hjärnskakning utan medvetslöshet hos barn, modeller för barns återgång till både skola och aktivitet samt tips till personer i barnets omgivning.
Ladda ner PDF
Granskande Expert
Hjärnskakning är en av de vanligaste skador som barn råkar ut för. Trots det finns det idag brister i förståelsen för hjärnskakningar hos barn och hur de skiljer sig mellan vuxna och barn. Skiljer sig symtom mellan hjärnskakning hos barn och vuxna? Kan barn också få hjärnskakning utan medvetslöshet?
Vad vi vet idag är att symtomen till stor del är likartade vid hjärnskakning hos vuxna och barn, och precis som för vuxna kan barn också få hjärnskakning att bli medvetslösa. Trots det kan råd för behandling och återgång till skola skilja sig åt. På denna sida finns därför information särskilt anpassad för barn med hjärnskakning och deras behov.
På den här sidan har vi gjort en sammanställning med utvalda delar från material gällande hjärnskakning och barn som tagits fram i samarbete med Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft. De delarna som vi valt att lyfta fram här berör:
Texterna är utdrag hämtade rakt av från informationsbroschyren ”Hjärnskakning hos barn och ungdomar – vägledning för återgång till aktivitet och skola” (1), som tagits fram inom SVERE, Svenska rehab-nätverket för barn och ungdomar med förvärvad hjärnskada samt från boken “Ska jag gasa eller bromsa?” (2). Båda dessa material grundar sig på forskning och har skrivits av yrkespersoner med lång erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med långdragna problem efter hjärnskakning. De har som sagt tagits fram tillsammans med Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft och kan läsas i sin helhet för att få mer utförlig information:
- Till SVERE:s broschyr finns dessutom ett följebrev som kan nås här.
Ska jag gasa eller bromsa efter hjärnskakning (hjarnkraft.se)
Nedanstående bildruta är ett utdrag från SVERE:s informationsbroschyr ”Hjärnskakning hos barn och ungdomar – vägledning för återgång till aktivitet och skola” (1) och är en bra sammanfattning både om vad en Hjärnskakning är för något, vilka symtom som är vanliga samt hur prognosen ser ut.
På vår sida “riktlinjer vid hjärnskakning” finns en lista på alarmerande symtom efter en smäll mot huvudet. Dessa symtom bör föranleda att akut vård uppsöks. För att få sjukvårdsrådgivning och hjälp med att avgöra om någon fått en hjärnskakning samt om vård bör uppsökas, ring telefonnummer 1177 eller besök 1177.se.
I princip gäller det som finns beskrivet på sidan “riktlinjer efter hjärnskakning”. Barn kan dock behöva längre tid att återhämta sig efter en hjärnskakning, varför återgången ska ske i lite långsammare takt än för vuxna. Här har vi sammanställt ett par modeller för hur återgången till aktivitet efter en hjärnskakning kan se ut, specifikt anpassad för barns behov.
Nedanstående bildruta är ett utdrag från SVERE:s informationsbroschyr ”Hjärnskakning hos barn och ungdomar – vägledning för återgång till aktivitet och skola”. Det är en modell för stegvis återgång till skolan.
Vill man fördjupa sig mer inom återgång till skola efter en hjärnskakning, om vad skollagen säger och mycket mer, rekommenderar vi boken “Ska jag gasa eller bromsa?”.
Återgång till fysisk aktivitet följer i princip samma modell som för vuxna, det vill säga symtomanpassad aktivitet som långsamt stegras. När det gäller barn ska dock återgången till träning efter hjärnskakning ske i en långsammare takt än för vuxna. Nedanstående text är hämtad rakt av från boken “Ska jag gasa eller bromsa?” (2):
“Tidigare rekommenderades total vila under en längre period, men ny forskning har visat att detta inte underlättar tillfrisknandet, utan att det är bättre att komma igång med fysisk aktivitet så snart som möjligt efter 48 timmar. Att hitta rätt balans mellan vila och fysisk aktivitet är en svår men viktig uppgift där idrottsläraren behöver samarbeta med elev, föräldrar och övriga lärare. Ungdomar som är vana att regelbundet utöva fysisk aktivitet upplever ofta en stor frustration över att inte få utöva sin idrott som tidigare och kan då behöva hjälp av fysioterapeut, idrottslärare och andra vuxna att hitta en ”lagom dos” av både aktivitet och vila.
Den största risken med återgång till fysisk aktivitet efter hjärnskakning är att få en ny hjärnskakning innan hjärnan har läkt. I rekommendationer från CanChild uppmanar man till total vila de första 24–48 timmarna efter hjärnskakningen. Med total vila menas både kognitiv och fysisk vila (se även steg 1 på nästa uppslag). Efter denna tid kan eleven uppmuntras till att gradvis öka sin aktivitetsnivå enligt beskrivning på nästa uppslag, förutsatt att det inte leder till ökade eller nytillkomna symtom. En ”lagom” aktivitet kan till en början vara att ta en promenad. Stegra den fysiska aktiviteten successivt, både med avseende på frekvens, duration (varaktighet) och intensitet. Kom ihåg att minimera risken för att eleven ådrar sig en ny hjärnskakning.
CanChild har tagit fram riktlinjer för återgång till fysisk aktivitet för barn och ungdomar. Se de olika stegen på nästa uppslag.
Tiden det tagit för eleven att återhämta sig efter hjärnskakningen avgör hur snabbt eleven får stegra sin fysiska aktivitetsnivå det vill säga gå vidare till nästa steg.
Var mycket uppmärksam om eleven får tillbaka något symtom eller om det tillkommer något nytt. I sådant fall ska eleven vila i minst 24 timmar och gå tillbaka till föregående steg.” (2, s. 30-33)
De första 48 timmarna efter hjärnskakning gäller både fysisk och kognitiv vila. All fysisk aktivitet som ger pulsstegring ska undvikas. Eleven bör undvika alla dagliga aktiviteter som ökar symtom. Aktiviteter som är lämpliga är till exempel: lyssna på ljudböcker, rita, fotografera, lätta brädspel, prata i telefon och enklare pyssel. Att använda mobil, titta på TV eller spela datorspel innebär många intryck för hjärnan och bör undvikas under steg 1, likaså bör läxläsning undvikas.
I steg 2 tillåts en lätt stegrad aktivitetsnivå med en duration på 15-30 min max 2 gånger per dag. Exempel på lämpliga aktiviteter är promenader, fiske, vistas i naturen, kubbspel och spela biljard. Det kan även innebära yoga, cykling på motionscykel eller simning. Om eleven har svårigheter med koordination och balans kan det vara bra att börja med enkla övningar som tränar dessa förmågor.
I steg 3 tillåts 30 min fysisk aktivitet upp till fyra gånger, totalt 2 timmar per dag. Enligt klinisk erfarenhet är lugn jogging i intervallform en bra början, till exempel gå 1 min och jogga 1 min med 5–10 upprepningar. Under idrottslektioner kan eleven delta på stationsbanor med olika typer av övningar som höjer pulsen och utmanar balansen. Eleven kan även träna teknikmoment från olika bollsporter. Andra fysiska aktiviteter kan vara kullekar, badminton och cykling. Ingen styrketräning, kroppskontakt, hopp, rotationer, dyk eller hastiga rörelser tillåts.
Fysisk aktivitet får utföras i 30 min upp till sex gånger, totalt 3 timmar per dag. Det är nu tillåtet att utföra teknikövningar med en klasskamrat eller lagmedlem. Mot slutet av steget är det okej att delta i träning med hela klassen/laget. Förslag på aktiviteter är dans, basket, handboll, volleyboll och gymnastik. Det är även tillåtet att börja styrketräna. Börja på en lätt nivå och stegra successivt belastningen. Det brukar vara lagom nivå att börja med kroppen som belastning. Kroppskontakt, hopp eller nickningar tillåts inte.
Det är nu tillåtet med måttlig till kraftfull fysisk aktivitet vilket innebär att eleven får delta på idrottslektionerna med full fysisk belastning. Rotationsmoment och hopp tillåts nu. Det är även tillåtet med kroppstacklingar inom till exempel ishockey och nickningar inom fotboll.
Eleven får nu delta på matcher i olika idrotter samt tävla i sin idrott. Enligt klinisk erfarenhet kan det vara lämpligt att låta eleven börja delta under en halvlek/en period/en gren på match/tävling och utvärdera måendet dygnet efter deltagandet. Om eleven mår fortsatt bra går det bra att öka deltagandet vid nästa match/tävling.” (2, s. 32-33)
För att barn med hjärnskakning ska få möjlighet till en optimal rehabilitering är det viktigt att personer i barnets omgivning har en god kännedom om vad det innebär att drabbas av en hjärnskakning. Samarbete mellan föräldrar, skola, idrottsledare med mera är viktigt för att barnet ska få kontinuitet och återhämtning fungera. Nedanstående text är hämtad rakt av från boken “Ska jag gasa eller bromsa?” (2) och innehåller tips riktade till barnets lärare och idrottslärare. Tipsen kan dock vara av värde även för andra personer i barnets närhet.
“Nedan följer exempel på vad du som lärare kan göra när en elev som råkat ut för hjärnskakning visar tecken på nedstämdhet eller oro över sin situation:
Källförteckning: